Co se v článku dozvíte?
Historie certifikátu
Systém řízení kvality vznikl ve dvacátých letech minulého století, kdy se začala sériová výroba rozšiřovat, a tak bylo nutné připravit normy, které sjednotí a udrží určitou kvalitu výroby, aniž by se musel každý výrobek samostatně testovat. První zásady se objevovaly po druhé světové válce, ovšem byly mezi nimi rozdíly v závislosti na území (jiné normy byly v USA, jiné v Japonsku i Evropě). Rozdíly se objevovaly také v závislosti na jednotlivých korporacích. ISO 9001 našla svůj domov ve Velké Británii, kde vznikla v osmdesátých letech. Následně se rozšiřovala po celé Evropě a vzniklo tak jednotné ověřování a plnění certifikace. Na plnění všech požadavků dohlíží nezávislé certifikované společnosti.
Co všechno certifikát obnáší?
Existuje několik norem ISO a každá se zabývá něčím jiným. Konkrétně ISO 9001 se orientuje především na procesy ve firmách. Je možné jej použít ve všech sektorech, různě velkých firmách i organizacích. Do roku 2015 se certifikáty soustřeďovaly především na výrobní firmy. Poté se oblast rozšířila i na služby. Firmy si stanovují své cíle a plány v oblasti jakosti produkce. Následně za pomoci nastavených procesů tyto cíle a plány realizují.
Certifikát není nutností ani povinností ze zákona, ovšem poskytuje osvědčení kvality, což v očích zákazníků i obchodních partnerů činí dobrý dojem. Získáte-li ISO 9001, pak získáváte certifikát s mezinárodním uznáním a platností. Certifikát se vydává na tři roky a během té doby probíhají audity, které zjišťují, zda je vše dodržováno. Před ukončením tříletého období platnosti je nutné zahájit nový proces k získání certifikátu.
Princip normy ISO 9001
Vedení firmy udává a nastavuje jasné plány a cíle, které se týkají oblasti kvality jejich produkce. Poté se realizují za pomoci jasně daných procesů. Všechna činnost je monitorována a zapisována. V případě nutnosti se navrhují úpravy a změny. Dále se norma zabývá principy řízení dokumentace, řízením lidských zdrojů a infrastruktury. Sleduje také zavádění procesů komunikace se zákazníky, hodnocení dodavatelů nebo měření výkonnosti firmy.
Přínosy pro firmu
- Zvyšuje se důvěryhodnost firmy pro zákazníky i obchodní partnery.
- Je možno zpětně provádět kontroly plnění zavedených pravidel.
- Díky normě se snadněji získávají noví zákazníci i obchodní partneři.
- Je zajištěná vysoká úroveň kvality výrobků i služeb.
- Průběžně se analyzují rizika práce a případně se upravují.
Co to znamená pro zákazníka
Certifikát ISO 9001 je potvrzením, že je firma důvěryhodná a plně dodržuje nastavená pravidla kvality výroby. Zákazník si tak může být jistý, že počínání firmy je v souladu se standardy ISO. A stejně jako tomu je u jiných typů certifikací, je firma pod neustálou kontrolou a nesmí si dovolit žádné škobrtnutí!